leifsjoqvist

2014-07-13
13:10:35

Öga för öga tand för tand
I mitt långa sommartittande på den amerikanska serien
Rescue me har jag nu kommit fram till säsong 5.
Likt alla sådana här amerikanska serier tar man in allt
som kan tänkas ha allmänt intresse och dramtiserar
kring det. Det centrala i serien är alkoholism som likt
ingen annan serie vänder på varje sten och inte alltid
på ett välanpassat sätt. Här finns självklart också sex-
ism och homosexualitet versus hetero, här finns ras-
frågor, bulumi, cancer, impotens, ålderdom och död,
hela familjekonceptet med otrohet, skilsmässa, för-
hållande till barn och i anslutning till det uppfostran.
Det finns inte så mycket som inte får plats.
Jag reagerade när Tommy Gavin får sin bror skjuten
och konfronterar den skyldiga i fängelset och glädjs
över att den unge mannen kommer att få livstid och
att han i fängelset under överskådlig tid kommer att
bli våldtagen tills han dör. Hur många gånger har jag
inte sett detta i amerikanska filmer? Det är inte lika
vanligt att man önskar en kvinna till ett öde där hon
skall bli våldtagen tills den dag hon dör(det är bara
i gamla Testamenten man kan läsa sådant).
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: