leifsjoqvist

2014-07-30
12:06:50

Smutsig svensk boxningshistoria
I Set Matssons utmärkta krimroman från ett Malmö 45-46 finns
en avlutande historia om en boxningsmatch.
Det är Jaques Benet som möter finnen Purho.
Benet hade suttit i läger under kriget och var allt annat än tränad
för match. Han var svart, Purho vit. Matchen blev till en lång miss-
handel, till publikens stora glädje, som slutade med att Benet dog.
Det blev ingen större historia runt detta. Benet begravdes med få
närvarande och idag finns ingenting kvar som minner om honom.
Det handlar alltså om mord i Malmö vid krigssslutet -45 och
ett år efter. Malmö får ta emot massor av flyktingar och många
med traumatiska upplevelser från koncentrationsläger. De fles-
ta i Malmö kom från lägret Stutthof. Bland de tidigare fångarna
gömde sig kapos och tyskar i ett försök att komma undan.
Matsson får åtminstone mig att fundera över hur långt jag skulle
gå för att försvara mitt liv. Skulle jag plåga andra, ja döda andra,
för att klarar mig själv? Skulle jag plåga och döda andra och gö-
ra gemensam sak med mina fiender för att rädda mitt liv?
Självklart svara alla nej på de båda frågorna.
Dock inget värt då ingen kan veta hur man skulle agera förrän man
är i situationen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: