leifsjoqvist

2014-06-01
23:29:18

Äntligen!
Jag ser Beast of the Bering Sea på TV och ganska snart inser
jag att filmen är unik. Jag har sett mycket smörja i mina dagar
men denna film är den mest usla av alla.
För den rättrogne skall sägas att den också givits ut som Bering
Sea Beast utan att det nu spelar så stor roll.
Handlingen är inte djup. En man letar guld i havet. Han spränger
där han inte skall och han frigör en massa sjövampyrer. Mannen
dör. hans dotter och några medhjälpare synar mysteriet.
Det unika med filmen är att monstren är så dåligt gjorda att jag
undrar hur de tänkte där. Svarta plastkassar med två ficklampor
i och påklistrade buttrickständer. Det unika är att det inte finns
en antydan till att detta är inte särskilt bra utan alla spelar över
som vore det en Shakespearpjäs, vilket det alltså inte är.
Så filmen vinner i längden. Mot slutet blir det en skrattfest som
ingen annan film med ambitionen att få mig att skratta hade lyck-
ats med. Så Best of the Bering Sea är ett mästerverk i kategorin
omedveten humor, ja, en klassiker i vardande.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: