leifsjoqvist

2014-06-19
12:24:10

En världsbild
Jag har en världsbild som jag delar med många men
långt ifrån alla. Den bygger ju på att vi alla är varelser
på denna jord och att alla skulle må som bäst om vi
samarbetade och hjälpte varandra och att vi gjorde
det utan att inbilla oss att det något utanför det fatt-
liga som styr vår utveckling.
En sådan världsbild innebär att jag inte tar för givet
att folk ljuger eller att de medvetet begår dåliga hand-
lingar, att det finns orsaker till dessa dåliga handlingar
som vi kan göra något åt.
Jag tror, trots allt, att vi går ljusare tider till möter, men
om det hundra eller tusen år är svårt att sia om.
Utvecklingen idag ser väl mer ut som om vi är inne i
en återvändsgränd och springer tillbaka för att göra
samma misstag som tidigare. Imperierna har ju alltid
svårt att göra annat än fortsätta tills de krossas helt
och i den processen brukar det bli krig och några mil-
joner döda i dess spår. Oförmågan att lita till förnuftet
gör att många söker enkla lösningar inom religioner
vilket skall påtvingas andra och också här brukar ju
det innebära att några miljoner får sätta livet till.
Så visst kan det bli ett krig mellan stormakterna med
en religiös krydda men detta krig kan inte vara för
evigt och när det tar slut får vi börja om igen.
Det är ändå märkligt att nu när vi har tillgång till hur
mycket information som helst blundar vi som aldrig
förr. Vi söker snarare desinformation än påtvingas den.
Det är en paradox.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: