leifsjoqvist

2014-06-29
13:06:03

I männens värld
Jag kollar nu på serien Rescue me med och av Dennis Leary.
Det handlar om en brandstation i New York och ur livet ser ut
för männen som arbetar där. Det är en fascinerande bild av
en manlig värld som i stort sett handlar om en sak:fitta.
Jag tänker på Dirt ,boken om Mötley Crue där det enbart hand-
lar om fitta och droger. En recensent skrev mycket klart om att
vad det verkar ha handlat om för medlemmarna i bandet var in-
te så mycket om att knulla så mycket brudar som möjligt, utan
att fä berätta för de andra medlemmarna i bandet om vad man
gjort.
Så är det också i denna serie. Det pratas om fitta nästan oavbrut-
et och det som verkar styra deras liv är att få komma till stationen
och berätta för sina bröder om vad man gjort.
Det finns en distans i serien som gör att det blir uthärdligt.
En av de mer rutinerade brandmännen som ända sedan 9/11 har
mått dåligt teraperar sig själv genom att skriva poesi. Detta skäms
han för. En dag kommer hans fru hem och ser honom vid datorn
och hon börjar skälla på honom:
-Ditt svin, ditt svin jag vet vad du gör vi datorn. Oh, ditt äckel.
Mannen ser förvånat upp samtidigt som han klickat upp en fiske-
sejt för att dölja sina dikter. Han säger att han kollar en fiskesejt.
Hustrun går på och skäller. Mannen suckar och säger till slut:
-Ok, jag skall berätta. Jag skriver poesi.
Kvinna stannar upp och ser chockat på mannen och säger efter
ett par sekunder:
-Oh, om det ändå hade varit porr!
Serien är en studie i manlighet på utdöende och är bland det roli-
gaste jag sett på senare år.
 
Serien spelade mellan 2004-11 och det finns 7 omgångar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: