leifsjoqvist

2014-06-06
01:08:00

Nationaldagen skiter jag i
Hur kan man bli yster över att fira sin nation?
En totalt meningslös dag.
De enda som kan glädjas en dag som denna
är nazister, Sverigedemokrater och monarkis-
ter.
Sverige är inget enhetligt.
Vi har klasser. De övre klasserna säljer ju ut
landet utan att blinka åt högstbjudande, och
har alltid gjort, de roffar åt sig av det som finns
och har inte en tanke på att dela med sig.
Jag har mer gemensamt med fattigt folk från
andra delar av världen än vad jag har med den
svenska överklassen. Mycket mer gemensamt.
Det finns svensk kultur som jag har med mig och
som varit viktig för mig men de som skapat denna
kultur har inte i första hand gjort det till svenskar
utan till människor varthelst de nu haft sitt ursprung.
Vi är människor som är skapta att leva i gemenskap-
er.
Vi är inte skapta att leva i nationer.
Nationer är som stora fängelser där överklassen över-
vakar, bestraffar och som äger nycklarna.
Så för min del ägnar jag nationaldagen åt fotboll.
Träning och match.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: