leifsjoqvist

2014-03-19
11:00:41

Min fiendes fiende är min vän
Jag förstår inte de som styrs av att bara vara på andra sidan
USA och EU. Jag såg en blodig dokumentär om Quadaffi igår
och de är ju klarlagt att han var en galen man som de senaste
decennierna med en utbredd repression mot sitt eget folk lagt
grunden för sin makt. När upproren startade i Libyen och USA
och EU självklart stödjer rebellerna så borde det ju inte vara
en automatik att stödja en tyrann. En tredje ståndpunkt måste
formuleras som tar sin utgångspunkt i att man stödjer folket
och inte tyrannen. Detta gällde Libyen och det gäller i hög
grad också Syrien. Det måste gå att formulera en ståndpunkt
som ser längre än brännpunkten.
 
Högern är ju principlös , det borde inte vänstern vara.
När USA bombade Serbien för att "rädda eller skydda" Kosovo
bröt det mot allt vad folkrätt heter. Då stod styrande Sverige och
applåderade högt.
När Putin gör samma sak på Krim ylar det styrande Sverige att
det bryter mot folkrätten.
Den ryska högernationalismen och rasismen är väl utbredd och ett stort hot inte
bara mot Ryssland.
En rimlig ståndpunkt borde ju vara att man skulle kämpat mot
USAs brott mot folkrätten och idag kämpa mot Putins brott mot
folkrätten på Krim och samtidigt bekämpa utveckling i Ukraina.
Det måste ju gå att hålla en princip om ett bättre samhälle och
i situationer i göra valet mellan pest och kolera utan stå utanför
och hålla sig frisk inför framtiden
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: