leifsjoqvist

2014-05-20
14:55:46

Rasism i skolan
Dokumentär i P4
Jag lyssnar till en dokumentär om en lärare i Kalmar
på 60-talet som var nazist. Han var dessutom biologi-
lärare.
Jag minns Ånässkolan från 1972. jag började 7an där
och vi hade en biologilärare som vi kallade honom
"Chico" då han liknade en stor råtta. Jag minns inte
hans verkliga namn.
Det görs märkligt att en nazist kunde undervisa barn i svensk
skola på 60-talet. Då borde det varit ännu märkligare att en
kunde undervisa under 70-talet.
Under en lektion som gjorde avtryck tog han tag i en romsk
tjej och skrek högt "sluta upp med de där jävla degosfason-
erna".
Det fanns och finns en svensk folkhemsrasism som funnits
så länge landet funnits. Det som hindrade denna hydra att
få plats var att folkrörelserna och socialdemokratin tog upp
allt offentligt rum. När detta rum töms får hydran åter plats.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: