leifsjoqvist

2014-11-06
15:53:08

Den svenska salafismen
Wahabister i Saudiarabien, talibaner i Afghanistan, IS runt om
just nu har en agenda som innebär att man vill utradera bevis
från andra kulturer. Förstörelse av historiska byggnader och
konstverk görs för att jämna väg åt en totalitär syn på islam.
Islam som det enda rätta.
Det slår mig att under 60-talet fanns en slags salafism i Göteborg.
Det var sossar i nära samarbete med byggherrar som beslöt att
riva hela Olskroken.  Få vet hur många kuvert som vid den tiden
bytte ägare. Tystnaden har alltid varit stor av den utåt så präktiga
Göteborgsandan, som i själva verket var(och är) en nätverk av
korruption.
Byggnader och minnesplatser är en del av livet. Det ger näring åt
minnet och är en viktig del i vad vi menar med välbefinnande. När
jag ser min barndoms trakter fylls jag av minnen och oftast av gkäd-
je.
Vi som växte upp i Olskroken har inga sådana byggnader att åter-
vända till. De revs i närmast hysterisk takt för att bana väg för nya
hus som i sanning är bland det mest fantasilösa och ogenomtänkta
i den svenska byggnadshistorien.
Redbergskolan finns kvar som en stolpe för minnet. Husen åt andra
hållet från Redbergsplatsen finns kvar. Men idag finns ingen adress
där jag levde mina första tretton år, Lilla Redbergsgatan 1.
Men alla de hus som jag under några år sprang i som tidningsbud är
borta. Det är sorgligt.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: