leifsjoqvist

2014-11-12
22:47:41

Historia
I P1 Historia handlade det denna vecka om kontrafaktisk
historia. Frågan om vad som hänt om exempelvis Hitler
hade dött i något av de attentat som gjorde mot honom.
Dick Harrisson intervjuas och han säger att den material-
istiska synen på historien är ute och att nu gäller det per-
sonliga avtrycket. Han går så långt att han skyller den mate-
rialistiska synsättet som orsak till utanförskapet i våra förort-
er.
Jag har haft problem under åren med vad jag skall tycka. Ett
tag i vänstern dominerade ett närmast deterministiskt synsätt
vilket egentligen får till konsekvens att man inget behöver göra
då allt ändå kommer att ske oavsett vad vi gör. Det närmar sig
ett religiöst förhållande tillverkligheten.
Å andra sidan har jag svårt när man säger att enskilda generaler
vinner slag eller enskilda bygger byggnader och ibland hela städ-
er.
Jag har väl landat i att inget är givet. Utan kamp kommer motmakt
att vinna. Utan organisering av kollektiv sker ingen förändring. Inte
ens värsta liberal förändrar något utan att agera med en massa an-
dra liberaler.
Individer påverkar men är inte avgörande.
När det gäller historia handlar det om makt. Alla vet att segrarna skriver
historien och den stora uppgiften är att skildra förlorarna.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: