leifsjoqvist

2014-10-03
23:06:46

det enkla och stora
Det tekniska utvecklingen går fort och vi vänjer och
vid det mesta. I förra veckan pratade jag med en
man om läsplatta. Han var liksom jag en bokens
man men han hade lärt sig att gilla läsplattan. Han
kunde läsa mer och hade massor av böcker tillgäng-
liga på läsplattan. Det var en vana hävdade han.
Jag vill inte tillägna mig den vanan.
Jag vill ha kvar boken.
Papper efter papper. Vikta och sammanfogade och
dessa en massa svarta tecken. Hur kan det bli något?
Och ändå?
Igår började jag läsa Nattlig skörd av Pelecanos om
brott i Washington. Utan minsta problem följer jag med
inre bilder med på resor genom barer, parker, polisstat-
ioner,och ser mördade och mördare. Jag är hela tiden i
centrum.
För några dagar sedan följde jag doktor Siri och hans sök-
ande efter brott i Vientiane i Laos och det var inga svårig-
heter att följa i en värld jag aldrig i mitt eget liv varit i.
Det är heller inga problem att följa  med Uhtred och hans
liv, i vad som skulle bli England, på 800-talet i bok efter bok.
En av de största läsupplevelserna under senare år var GB84
av David Peace om gruvarbetarstrejken i England 1984. Här
binds handling ihop med min egen historia och om hur man
gör uppror och hur man skall fortsätta efter nederlaget.
I vilket fall, tecken på vitt papper, skapar inre bilder som är
bland det största man kan uppleva i livet.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: