leifsjoqvist

2014-10-08
14:51:34

Hur viktig är ateismen?
Jag har varit gudsförnekare sedan 11 år. Då hade jag en sommar
med dödsångest och bad för glatta livet för att få ro. Det fick jag
inte. Något år senare insåg jag att det inte finns några gudar och
att det var bättre att ta tag i problemet själv om jag skulle få en
hållbar lösning.
I de organisationer jag sedan tillhörde från 16 års ålder var ateism-
en självklar. Inget vi behövde diskutera. Ett opium för folket.
Befrielseteologin i Latinamerika störde cirklarna en aning och det
fanns här en rörelse som var troende men använde tron att störta
diktaturer.
Idag har ateismen blivit en fråga som ägs av hög medelklass från
USA och England. Deras företrädare är personer som är allt annat
än radikala i allmänhet.
Cristoffer Hitchens gick från att vara en övertygad trotskist till en an-
hängare av George Bush och som sådan propagandist för alla USAs
krig mot islam.
Sam Harris ser islam och Hamas i synnerhet som den stora ondskan
i hans för övriga ateistiska värld och hamnar i sympati för Israels ocku-
pation av Palestina.
Richard Dawkins det stora samlande namnet för ateismen idag är en
i det närmaste biologist i synen på människan och har själv utarbetat
en tanke att vårt sociala liv styrs av eteriska gener, s k memer.
Sveriges ledande ateister, som Sturmark och gänget runt SANS, är
idealister och menar att människan utveckling styrs av goda ideer
konstruerade av goda entrepenörer.
Så vad har jag gemensamt med dem?
Ja, inte mycket mer än att vi inte tror på Gud.
Jag väljer hellre troende kristen eller muslim som på sin agenda har
att rättvisa skall råda och att folkets kamp är det avgörande(sådana
finns)än jag väljer något av det ovan beskrivna.
Ateismen är inte det primära. Klassperspektivet är det.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: