leifsjoqvist

2014-10-06
12:49:44

Vad man kan läsa in i Game of thrones
Jag kollade igenom senaste årgången av serien Game of thrones
i natt . Jag tycker att det stannat upp och är inte lika fascinerande
som de tidigare. Det är självklart svårt att hitta ett eget språk och
egen handling i fantasygenren där allt egentligen är upprepningar
av Sagan om ringen.
Det som intresserade mig var avsnitt fem(tror jag det var)där Cersei
Lannister blir våldtagen av sin bror Jamie Lannister. Det blev till debatt
i våra medier. Många förfasade sig över att man inte hårdare angrep
denna våldtäkt och fördömde den.
I denna fiktiva värld som skildras är död så vanlig att man inte reagerar.
Det man lever med i är att kraftigt avsky just denna Cersei Lannister som
smider ränker i princip allt hon gör. Hon har ett förhållande med sin bror
som också våldtar henne.
Men varför upprör just denna våldtäkt?
Cersei har själv mördat barn och sett till att oräkneliga människor mördats
på det mest barbariska sätt.
Varför i allt detta våld är det just våldtäkten av henne som skapar debatt
om våld?
Jag har inte sett någon debatt om scenerna där Theon Greyjoy systematiskt
torteras efter konstens all regler och i slutet kastreras. Död, mord, massmord,
av allt och alla är vad serien bygger på för att upprätthålla intresse, så varför
fastnar man då för just en enstaka våldtäkt?
Jag ser det inte annat än att man knappast kan ha sett serien och ännu
mindre följt karaktären Cersei utan man anammar ett verkligt könsperp-
spektiv på en fiktiv värld som man inte ens kan.
Det är ytterligt pinsamt.
Att läsa:
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2358376-game-of-thrones-borde-klara-sig-utan-valdtakterna
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article18756424.ab
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: