leifsjoqvist

2014-09-11
14:59:43

Ägget är löst-30 år senare
1975 kom Hasse Alfredssons Ägget är löst.
Jag såg den då och tyckte inte om den. Jag
tyckte då att den var slapp och tämligen int-
etsägande.
Nu när jag ser om den snart 30 år senare har
jag ändrat perspektiv.
Tiden tär på alla historier. Men här finns en
ekologisk syn som tilltalar mig.
Här finns en grundläggande system mot det
kapitalistiska system som styrde då och ännu
mer idag. Produktion och konsumtion är allt.
Det som verkligen slår an är dock när huvud-
personens far(Max von Sydow) slänger sin
som(Gösta Ekman) i en tjärn. Sonen fastnar
i tjärnen och bli fast. Han blir bokstavligen
ett med naturen. han får en kompis i Sigge,
ålen. Sonen står där i sjön och lever med
de fyra årstiderna. Med tiden blir han ett med
elementen.
Efter en sommar vid tjärnar och sjöar och med
det i ett närmast harmoniskt tillstånd kan jag
förstå innebörden av närheten till naturen mer
idag än för 30 år sedan.
I filmen gör arbetarna uppror. Men i filmen är
det bara byte av misslyckande och filmen slu-
tar med att sonen hoppas tillbaka i tjärnen där
hans bäste vän redan tagit plats.
Filmen ger bilder som borde vara till mindre lycka
för en naturomantiker eller psykoanalytiker. Men
vad viktigare är säger den en del av vad vi håller
på med och vart vi är på väg. Ju fler verktyg vi får
att kommunicera ju ensammare blir vi. Ja , inte bara
det verktygen skapar en narcissism som kanske al-
drig tidigare i historien. Flera miljarder Narcissus på
jorden ger inga goda framtidsutsikter för vår över-
levnad som art.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: