leifsjoqvist

2014-09-04
23:27:16

Den tröttsamma antisemtismen
Jag satt på en bänk och pratade om riskkapitalister och
deras löjliga arvoden. Vi pratade om något annat också
men som jag glömt. Så från ingenstans kom det. Den
svenske mannen på bänken sa: det är judarna vet du!
Han kompis med somaliskt ursprung höll direkt med: ja,
det är judarna fel.
Jag kunde inte ens förstå varför judarna kom upp. När
man pratar om Israel kan jag förstå den kopplingen om
än jag inte delar den.
När jag berättade min version att judar inte är ras utan
en religion och att det finns lika många judar som det
finns åsikter och att konspirationstankar om den judis-
ka strävan efter världsherravälde är en gammal myt som
aldrig tycks gå att få bort.
Mången sionist och Israelvän vill ofta hävda att vänstern
har varit och är antisemitisk. Inget kunde vara mer fel. Jag
har aldrig hört en vänstermänniska i min närhet uttryckt
sig antisemitiskt. Antisemitismen är till för de fåkunniga.
Antisemitismen går inte att intellektualisera.
I det tomrum som borgerligheten skapat uppstår antisemi-
tismen. Åter kan allt jävelskap skyllas på judarna, eller zig-
enarna, eller tiggarna eller allmänt invandrare.
Det hänger ihop.
Jag har dock svårt att förstå att man som svart man kan köpa
antisemitismen. Hat mot vita kan jag förstå, men judarna.......
Om man lever i en värld av faktisk och strukturell rasism och
själv sedan ägnar sig åt rasism av en annan grupp då är det
illa ställt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: