leifsjoqvist

2015-08-03
11:31:22

Blodbad i Afrika
När ett gammalt lejon blir skjutet i Zimbabwe med en pilbåge skapar
det en internationell opinion. Det stormar och man vill straffa en tand-
läkare för detta.
Inte långt därifrån ligger DR Kongo.
Där pågår en konflikt som sedan konflikten bröt ut 1998 har skördat
6 miljoner liv. 6 miljoner. En strategi från de inblandade stridande part-
erna är att använda våldtäkten. Varje timma våldtas 48 kvinnor och
flickor.
Trots att FN är där med en säkerhetsstyrka på 20000 man tycks ing-
en lösning vara nära och när även FN-styrkor våldtar känns lösningen
ännu längre borta.
I ett reportage i Modern Psykologi  6/2013 berättar en kvinna:
Soldater kom till vår by. De tog min man och framför mig skar de upp
honom som vore han ett djur. De skar va hans penis och delade den
och tvingade mig att äta den. De skar upp hans buk och slängde mig
på hans inälvor. Sedan våldtog de mig. Jag slutade att räkna vid elva
man. Under tiden hörde jag hur mina två flickor skrek i ett angränsan-
de rum och jag förstod vad som hände där.
Denna ofattbara grymhet är om inte vardag så vanlig i konflikten.
Grunden till konflikten är kampen om diamanter, coltan, kobolt och guld.
DR Kongo har stora naturresurser som det kämpas om.
Det finns också som i Rwanda en konflikt mellan hutu och tutsier.
Just folkmordet i Rwanda spillde över till DR Kongo då miljoner rwand-
ier flydde DR Kongo. Från olika håll finns nationella intressen. Rwanda,
Uganda, Burundi Tchad, Namibia, Zimbabwe(där Cecil lejonet sköts)
och Angola vilka alla mer eller mindre deltog i vad som kallades det
afrikanska världskriget 1998-2003.
Konflikten i DR Kongo har sin bakgrund i den belgiska kolonialisationen.
Precis som i Rwanda skapade man motsättningen mellan tutsier och
hutuer. Man gynnade de förra framför de senare. Man sökte t o m hitta
biologiska skillnader mellan de båda grupperna. Resultatet av detta ser
vi idag. I Rwanda kostade det 800000 människor i livet 1994. I DR Kongo
har det kostat 6 miljoner livet.
Leopold II fick av Berlinmötet 1885 då kolonialmakterna delade upp Afrika
sinsemellan Kongo. Han drev landet som sitt eget företag och under några
decennier skapade han en enorm förmögenhet. En förmögenhet som vila-
de på ca 10 miljoners kongolesers liv. När vi pratar folkmord i historien skall
alltid Leopold II ihågkommas och fördömmas.
Från 1906 till 1960 styrdes Kongo av den belgiska staten då Kongo blev fritt.
Det styrdes sedan dess av Mobutu som störades av Kabila efter vad som kall-
as det första kongolesiska kriget.
Sedan dess har landet på olika sätt varit i krig.
Det är alltså ett etniskt krig mellan tutsie och hutuer.
Det är en nationellt krig då de omkringliggande staterna stödjer olika grupper
inne i landet.
Det är ett internationellt krig då flera transnationella företag är där för att vinna
viktiga naturtillgångar och stödjer olika grupper för att utvinna dessa.
Idag ses ingen lösning. Krigen i landet fortsätter. Folk mördas och våldtas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: