leifsjoqvist

2015-08-27
11:28:12

De första böckerna
Åren före och efter elva slukade jag böcker som så
många andra barn. Det var Enid Blytons Fem-, Mysterie-
och Äventyrböcker. Det var tvillingdeckarna och Bröderna
Hardy. Sedan kom perioden med kioskböckerna och då i
huvudsak Bill&Ben.
Vi femton genom gick jag förvandling och blev något slags
vänster över natt. Då var man tvungen att läsa annat. Den
första boken jag läste som förvandlad var Spelaren av Fjod-
or Dostojevski. Värdet av den läsningen är svår att mäta för
jag vet inte vad den egentligen gav. Men jag minns den.
Den andra var just Förvandlingen av Franz Kafka. Den gjor-
de intryck. Gregor Samsa vaknar upp på toalettgolvet och han
vet inte riktigt vad han är. Skalbagge? Spindel? Annat väsen?
För en ung man som kände sig sökande i tillvaron var det själv-
klart öppet för tolkningar och Kafka blev något jag har haft med
mig sedan dess.
Dessa första stapplande steg in i litteraturen var vanliga fram till
70-talet men sedan dess har litteraturen fått stå tillbaka för annat.
Det är tragiskt då läsningen är kanske det bästa sättet att vara
när man skall fundera över sig själv och tillvaron.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: