leifsjoqvist

2015-08-31
17:22:35

Den fördomsfulle
Vissa saker tar längre tid att ändra uppfattning om än andra.
Jag delade inte KPMLs analys om att homosexualitet var en
borgerlig sjukdom. Men från det gå att helt acceptera var ste-
get lite längre.
Jag kan erkänna att jag fortfarande reagerar instinktivt negativt
på fjolliga bögar, men jag utan att tveka ställa upp deras rätt att
vara och att vara utan att behöva diskrimineras.
Jag har fortfarande inte kommit över den tröskeln när det gäller
transpersoner. Män i kvinnokläder och som pratar med ljus och
hög röst gör att jag reagerar negativt.
De får vara hur de vill och de skall inte diskrimineras och jag kan
hålla mig undan. Självklart skall de ha all hjälp de kan få för att
slippa förföljas och diskrimineras men det tar tid att ändra gamla
hundars sätt att se verkligheten.
Men här finns en liten tröskel i min världsbild.
Frågan är egentligen denna: var går gränsen för det som vi upp-
lever som icke-acceptabelt? Finns det en sådan gräns.
Jag menar att operativt könsbyte är över min gräns.
Vill man vara kvinna som man eller tvärsom ser jag inte att någon
kan eller skall kunna hindra det men att operera kön känns som ett
ingrepp som vi kan vara utan.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: