leifsjoqvist

2015-08-18
11:55:38

Musik och religion
Jag är ateist, gudsförnekare. Jag tror inte på ett väsen som
simmar bland molnen och bestämmer över vårat vara. Gud
finns bara för dem som inte vågar att möta tillvarons barska
sanning. Födas, leva och sedan evigt mörker.
Men vi behöver alla en stunds eskapism dåd och då. Musiken
fyller det utrymmet för mig. Det jag lyssnar på är en privat ang-
elägenhet och därför använder jag hörlurar. Om jag skulle låta
det jag lyssnar på flöda högt skulle säkert en och annan irriteras
över det och störas. Åter en koppling till religionen.
Jag lyssnar i huvudsak på Progressiv rock. I Sverige måste man
göra en distinktion, det är inte progrock.
Det handlar om det som förr kallades symfonisk rock och några
andra epiteter.
Jag lever mycket kvar i den kreativa era som var mellan 69-75.
Tidiga Genesis med Gabriel och Hackett  som skapade album
som Selling England by the Pound och The lamb lies down on
Broadway. Både Gabriel och Hackett gjorde sedan 4 respektive
3 lysande soloskivor innan det blev utslätat och tråkigt(Hackett
återkom i år med Wolflight som är en pärla. Inte minst för att
Yesbasisten Chris Squire gör sitt sista framträdande innan han
gick bort).
Yes gjorde historien bästa liveskiva med Yessongs. De gjorde
flera bra album men ingen som kom upp i klass med Yessongs.
Wakeman gjorde också han några bra soloalbum liksom Steve
Howe.
Jethro Tull gjorde Thick as brick vilken fortfarande är den bästa
konceptskiva som gjorts. Också de flera bra album men ingen
som Thick as a brick.
Gentel Giant gjorde In a Glasshouse och Three friends som si-
na bästa album.
Många fler kan nämnas. Fruup, RDM och Focus är några.
Så uppstod tomhet. 80-talet är decenniet då nyliberalism tog
död på alla konsteformer. Det gjordes skitmusik och skitfilmer.
Det var som om vi stod på kanten till ett mentalt helvete.
Så kommer ett antal band som räddar världen.
Det är Dream Theatre, Spocks Beard, IQ, Steve Wilson, The
Flower kings för att nämna några.
Så återväxten inom den progressiva rocken är god.
Jag kan undra varför bolaget K scope som ger ut progressiv
rock inför begreppet postprogressiv rock. Varför post?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: