leifsjoqvist

2015-08-31
17:11:25

Reflexioner
I P1 Debatt var dagens fråga våldtäkter. På många sätt triggade
det mig. Jag är trött på rasifieringsargumenten som innebär att
jag är skyldig till allt världens ont för att jag är man, jag är vit och
heterosexuell(känner mig inte speciellt sexuell överhuvudtaget).
Vad förklarar det egentligen?
Jerzy Zarnecki, kriminolog, förklarade att invandrare är överrepre-
senterade i statistiken över våldtäktsmän. Dock gjorde han en väldigt
viktig distinktion; om man ser till invandrare i bättre områden suddas
den skillnaden ut. Således förklaras verkligheten bättre med klass än
diverse ras- och etnicitetsmodeller.
Jag kan hålla med om att våldtäkten är ett manligt problem. De kvinnor
som våldtar är försumbara i helheten.
Jag kan hålla med om att jag som man har ett ansvar att delta i diskuss-
ionen om att skapa ett samhälle med större jämlikhet och gärna total
jämlikhet.
Men jag delar inte de som ropar efter strängare straff och att sänka bevis-
skyldigheten i domstolar. Våldtäkten är svår att bevisa och det får vi nog
leva med. Ett rättvisare samhälle är det bästa vägen att gå.
Börjar vi luckra upp rättsäkerheten skjuter vi oss själva i foten.
Det finns trots allt kvinnor som ljuger och inte minst gäller det vi olika for-
mer av skilsmässor och vårdnadstvister.
En allmän politik som skapar fler arbeten och ett samhälle som värnar alla
sina medborgare är den säkraste preventionen mot våldtäkt.
Självklart måste man arbeta med värderingar och i synnerhet hur man ser
till kvinnor i allmänhet. Inte minst gäller det i förorterna. Det vore intressant
om borgerligheten vaknade upp ur sin nyliberala dröm och insåg att när arb-
etare organiseras tar dess organisationer hand om den frågan. Organisation-
er vill ha medvetna medlemmar som följer organisationens policy och doku-
ment. Så var det i förra seklet när arbetsklass organiserade sig i partier, fack
och andra folkrörelser. Borgerlighetens atomiserande av underklassen har
skapat det samhälle vi har idag.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: