leifsjoqvist

2015-08-10
10:49:31

Ryggradstänk
Jag cyklade från Fotö och stannade till vid COOP
på Backaplan. När jag kom ut efter handlat morots-
juice kom en av alla tiggare som finns runt COOP
fram och frågade om han kunde få en cigarett. Det
fick han. Då kom ytterligare två fram och då kände
jag att det fick vara nog. Jag hade en cigg kvar men
det var inte problemet utan mer att man går på där
det öppnas ett läge.
Jag gillar inte tiggeri och jag gillar inte tiggare i rollen
som just tiggare. Om man nu kan ta sig från Rumänien
till Sverige så visar det ju en viss handlingskraft och
den energin borde kunde användas till annat än att
sätta sig och tigga utanför svenska butiker.
Vad hjälper det att man lägger några kronor i deras
koppar?
Man cementerar bara deras roll som tiggare.
Jag undrar om det finns något exempel på en tiggare
som fått tillräckligt med pengar till att förändra sitt liv?
Den som tycker det är fint att ge pengar till tiggare har
ungefär samma tänk som filantropikärringar i överklass-
en och det handlar mer om att se sig själv som en fin
människa för att man skänker en silverpeng till en fattig.
Jag tror inte en sekund på det organiserade kriminella
tiggeriet. Hur skall det kunna ge några större pengar?
Det är fenomenet som sådan jag ogillar.
Om EU fungerade hade man självklart angripit den rum-
änska staten som skapar horder av tiggare.
För en vänster borde det vara självklart att se tiggare som
trasproletariat som det visserligen är synd om men som är
en grupp som oftast går reaktionens ärenden.
 
 
Kommentarer:
#1: Anders Hertz

Om man nu kan ta sig från Rumänien till Sverige så visar det någon form av handlingskraft
O borde kunna användas till något annat än tigga.
Utveckla!
En befolkningsgrupp som generation efter generation varit utestängd från den vanliga arbetsmarknaden.
Lätt för dig o mig o säga. Men...


Svar: Som sagt:ryggradstänk
Leif Sjöqvist

2015-08-11 @ 19:41:35
#2: Anders Hertz

För övrigt anser jag dina ihärdiga kommentarer om klassperspektivet är ett ljus i mörknet.
Kram Tjockis

2015-08-11 @ 19:48:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: