leifsjoqvist

2015-12-31
15:26:47

OBS går i graven
OBS i P1 har nu sänt sitt sista program. Tidigare
hette det OBS kulturkvarten och har varit mitt fön-
ster mot världen i vissa stycken.
I slutet av 70- och början på 80-talet gick programmet
efter väderrapporten 2200 varje vardagkväll. Jag spe-
lade ofta in dem på kassetband för att kunna lyssna
på dem igen om det var särskilt intressanta avsnitt.
Lars Hansegård upphovsman till OBS
 
Programmet har i vissa delar format mitt medvetande.
I augusti 1980 tog var jag ensam i Värmland under två
veckor. Jag hade författarambitioner. Det blev inget av
det. Jag minns att jag då satt i mörka kvällen och lyss-
nade till ett program om de nya franska filosoferna,
Bernard Henri-Levy och Andre Glucksman. De kriti-
serade kommunismen utifrån Gulag. Jag tog till mig
det. Ända sedan tidigt 70-tal då jag kom över Daniel
Cohn-Bendits bok Den radikala vänstern botemedel
mot senil kommunism hade jag problem med det uni-
forma med den vänster jag tillhörde. Jag hade problem
med Gulag och Stalin. Jag hade problem med den ut-
valdhet som predikades med avantgarden som som
skulle leda massan. I synnerhet Glucksman framstod
som en tänkare som skulle kunna bygga andra vägar.
Som nästan alla vänstertänkare drevs Glucksman ut till höger
senare i livet. Varat bestämmer tänkandet skrev som sagt Marx
 
mer än hundra år tidigare
Det viktiga var dock utmanandet av invanda tankara
och att OBS var ett fönster mot den stora världen. Här
kunde jag också ta del av den nyliberala vågen som
kom på 80-talet. En Henri Lepage som vill sälja ut allt,
ja även luften vi andas.
När jag hörde Willy Josefsson och i viss mån Lena Brun-
enius röster var det en signal för att lyssna.
Jag kommer att sakna detta. Inte så mycket för de senare
åren då jag tycker att Mona Masri sänkt nivån på program-
met, men ändå, programmet var närmast en institution
för mitt medvetande.
Josefsson skrev nio krimromaner med Martin Olsson i
huvudrollen som ramlade över brott och oegentligheter
i Skåne. Serieläsning.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: