leifsjoqvist

2015-12-22
15:01:23

Visa ord
Fanna Ndow Norrby har gett ut en antologi som heter
Svart kvinna. Den handlar om hur det är att leva som
svart kvinna i Sverige idag.
Den recenseras av Minna Salami i OBS.
Jag fastnar för följande stycke i recensionen:

Trots min mångkulturella uppväxt, så var det i den mer trångsynta staden Malmö som jag tvingades bli inte bara kvinna utan en kvinna som inte är rädd för att försvara sig, eller för att uttrycka sig. Det var i Sverige som jag lärde mig att om man inte tar ansvar för sin egen glädje i denna värld som är så uppdelad utifrån kön, hudfärg, så kommer man aldrig att finna den.

Denna läxa bär jag fortfarande med mig femton år efter att jag flyttat ifrån Sverige. Och det är nog enklare, härifrån London där jag nu bor, att till och med uppskatta hur vardagliga rasistiska påhopp kan få en att inse en att det inte lönar sig att spendera tid på att känna sig kränkt, förtryckt, sårad, trött och arg. Det är en insikt som den här boken inte förmedlar.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: