leifsjoqvist

2015-07-02
21:38:13

En annan resa
För många år sedan åkte Janne Josefsson med 5ans 
spårvagn från Torp till Biskopsgården och visade hur
det nya klasssamhället tog form.
Jag åker från infarten till från stora vägen in mot riktning
Gårdsjö. Det är ca 2 km. På vägen ser jag hus. Det är
Oscar där fram, Hugi i dalen, Sigurd på Kortrusåsen, det
Adam på Bostället, det är Folke på fall(på värmländska 
drar man på l-en i all oändlighet), Ragnar på Lervik, Rickard
på höjden, Per på trakten, Jonh i Sätra(min far), Karl på
Udden och sedan kommer fram till de stora herrgårdarna
som idag ägs av en norsk filmproducent och en ättling
till familjer Köhler som ägt allt runt vägen jag cyklat fram
i decennier.
Förfäderna till de ovan var statare eller torpare.
För statarna var verkligheten att de ägdes av godsägaren.
Det var i princip som slavar.
För torparna var det så att de arrenderade sina gårdar och
som en del av sin betalning var de tvunga att utföra dagsver-
ken på godset.
1945 avskaffades statarsystemet.
 
Då köpte de jag ovan skrivet om sina torp eller sin statarlänga.
Jag tror att det vid denna tid också blev så att ställena de köpte
blev en del till sina namn. 
Jag tänker på det när stollar säger att Sveriges kris beror på in-
vandringen. När Sverige var djupt odemokratiskt och ett klass-
samhälle som verkligen skiljde folk åt, då fanns knappt en invand-
rare. Det var den genuint giriga överheten som inte ville demokrati
och som inte ville jämlikhet.
Idag har vi ett klasssamhälle som i skillnader mellan hög och låg
är som under statartiden.
Vad som sänkte statarhanteringen i Sverige var att folk började och
etablerade folkrörelser. 
Vad som drev fram modernismen i Sverige var att folk hittade upp
till maktpositioner där de kunde fördela landets rikedomar.
Så vad vi i första hand behöver är en renässans för de breda folk-
rörelserna. Vi behöver skola folk i vad ett samhälle är, hur det fung-
erar och hur man skall göra för att förändra det.
Det handlar då om att analysera hur ett smahälle är organsierat.
Vem äger vad och vilket inflytande detta ägande egentligen har.
Det handlar om att göra en klassanalys där man grundligt reder
ut vem som gör vad och för vem och vilka som ständigt hamnar
utanför när besluten tas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: