leifsjoqvist

2015-07-06
11:22:54

Kejsarens nya kläder
I AB har man en serie som heter Döda klassiker. Det
är ett bra projekt. Kristian Lundberg skriver om On the
road av Jack Kerouac. Den är från 1957 och har sed-
an den kommit ut hyllats i vida kretsar. Men för vad?
Det är då mycket mer spännande att läsa Tom Wolfes
Trippen som handlar om gänget Merry Pranksters som
leddes av Ken Kesey(han som skrev Gökboet)och där
en av medlemmarna Casady finns med i On the road.
 
Häromdagen skrev Elise Karlsson om Ulysses av James Joyce och där hon
skriver att hon läst den två gånger och inte ser det minsta storhet i denna
tegelsten. Jag delar hennes syn. Många gånger har jag gett mig fan på att
jag skall ta mig igenom skiten, men misslyckats varje gång. Det är så tråk-
igt.
Nu hoppas jag att man kommer att skriva om Gustav Flaubert och Madame
Bovary för det är också ett stycke skit som av någon outgrundlig anledning
blivit klassiskt. Jean Paul Sartre var så upprörd över Flaubert att han skrev
flera volymer, sammanlagt över 2000 sidor, om dennes uselhet.
J D Salinger Catcher in the rye kan ju också tas med. Hur denna lillla pojk-
strecksroman kunnat ernå generationsromanklassisk status är för mig obe-
gripligt. Det är ju bara massa ord utan större innehåll.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: