leifsjoqvist

2015-06-18
14:00:01

Tystnadskultur?
I medier sprids bilden av att det är helt tyst bland
blattarna i gettot. Ingen säger något för då slår
den stora hämnden in.
Ingen vågar säga något.
Nej, det stämmer inte.
Jag känner flera som utan att tveka skulle både
ingripa och anmäla om de såg en olaglighet.
Det är det ena.
Det andra är att detta inte är något nytt.
Tystnaden finns och fanns bland stora delar av
gelsbygdens folk.
Inte fan tjallar på en tjuvskytt eller en tjuvfiskare.
Under decennier for flera runt i Värmland där jag
tillbringade mina somrar med sprit i mängder i
kroppen. Rätt många yppar inte att det bränns
sprit i uthusen och vem anger alla de som sälj-
er eller köper smuggelsprit.
 
Det finns en utbredd tystnadskultur sedan urminnes
tider bland det vi kan kalla etniska svenskar.
 
När jag växte upp fanns det en utbredd uppfattning att
polisen pratar med. Den som blev misshandlad fick lösa
det själv eller bara svälja det leva med smärtan.
Det var ingen som tvingade oss till det. Vi ansåg helt enkelt
att polisen var dom och inte vi.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: