leifsjoqvist

2015-05-03
23:27:03

De märkliga samtalen
I fotbollen träffar jag människor med en annan grundsyn
på verkligheten än jag själv.
I veckan har jag pratat med några turkar om folkmordet
på armenier, vilket jag alltid upplevt som en självklarhet,
vilka hävdat att det inte alls var något folkmord utan en
del i det stora kriget. De hävdar att minst lika många tur-
kar dog. Det märkliga är hur stort detta är i dessa turk-
svenskars liv. De blir riktigt upprörda över tanken att Tur-
kiet skulle vara behäftat  med ett folkmord. I huvudsak
har de ju samma tankegods som de som hävdar att det
inte funnit några koncentrationsläger i Hitlertyskland.
Så är det eritreanerna som försvarar sin president Afe-
werki. Här kan jag ha en större förståelse. Eritreanerna
stred länge för sin självständighet och fick fortsätta krig-
et efter befrielsen och självständigheten då Etiopien un-
der tid ständigt funnits där som ett fortsatt hot.
När allt fokuseras runt Dawit Isaak utan att se till de hot
som ständigt finns och funnits runt Eritrea är det lätt att
se åt annat håll. Eritrea är inte en demokrati i västerländsk
mening men lever också under hot.
Det pågår också en kamp om makten i Eritrea och de som
är emot Afewerki finns oftast ute i en högerkorridor.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: