leifsjoqvist

2015-05-28
00:02:00

Förkrigstid?
När jag igår lyssnade på OBS i P1 kände jag:
men nu får dom fan ta och ge sig!
Det handlade om selfien. Det handlade om att
det skulle vara på något sätt radikalt att ta bild
sig själv och lägga ut den på nätet. En kvinna
som jag inte vet vem det är pratar om hur bra
det är att lägga icke-normativa bilder på sig
själv.
Jag tror att jag blir upprörd på samma sätt som
när man pratar om rasifiering eller olika maktord-
ningar. Jag blir upprörd för att man inte tar med
kategorin klass.
De som pratar finns i samma krets. Antingen har
de redan flutit uppåt eller också strävar de dithän.
För de som pratat utan klass tycker att de är radi-
kala vem de än säljer sig till. De byter minsann in-
te åsikt för att de flyttar från förorten och bara um-
gås med folk som inte ens satt sin fot i en förort.
jag minns mitt 70-tal som intensiv Myrdalläsare.
Han skrev då om att vi levde i förkrigstid.
USA var på dekis efter förlusten i Vietnam och med
en havererad ekonomi. Sovjet hade en krigsekon-
omi som syftade till krig.
I en tid när man stod inför krig måste man välja sida
och man måste ta kampen.
Han skrev då om Tyskland innan nazismen tog över.
Han beskrev  massor av konstsjälar som inte ville tala
om klass utan om frigörelse. Om alla vackra konstsjälar
som ville prata om dumhet och skönhet och det kulturellt
vackra men som inte ville prata om krig och klass.
I Myrdals värld var dessa krigets intellektuella frontfigurer.
De som användes som en kuliss bakom vilken man plan-
erade det stora kriget.
Hur förhåller sig dagens vänster till det förkrigsläge vi är i
idag? Hur förhåller man sig till NATO och Ryssland. Vad
jag kan se är det bara lilla FIB/k som skrivit om detta på
ett mer utförligt sätt och självklart skriver Myrdal fortfaran-
de om sitt krig men nu inte med Ryssland som den aggre-
siva parten.
Förkrigstid? I stora delar av världen är det ju krig eller kon-
flikter som gränsar till krig.
USA har i det närmaste sedan murens fall varit i ett konstant
krigsläge.
Det är närmast parodiskt när svenska borgerligheten utnämner
USA till frihetens försvarare och fredens beskyddare. De som
säger så ingår i samma historiska trupp som de som sa Hitler
och nazismen på 30-talet var ett fredsprojekt (de ville ju värna
högt om Nationernas förbund).
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: