leifsjoqvist

2015-11-02
01:19:09

Döden
Jag fick besked i onsdags natt att en nära vän fått
hjärtstillestånd och att han låg på sjukhus i respira-
tor. Hoppet för honom är mer än minimalt. Det var
ingen blixt från klar i himmel. Han har en ALS vilken
är en dödlig sjukdom.
I fredags dog mina barns moster.
Döden.
Död till följd av sjukdom är självklart tragisk men jag
tycker den är hanterbar. Man hinner ställa in sig på
vad som skall hända.
Jag har arbetat nära döden flera gånger i mitt liv. På
långvården på Lillhagen dog många. Jag tvättade och
packade in de döda och körde ner dem till kylrummet.
Det blev en rutin.
När jag var runt tio år hade jag dödsskräck. Jag tänkte
i banor om att aldrig, aldrig mer komma åter. Det var
en virvlande evighetstanke som skrämde mig. Jag ha-
de många sömnlösa nätter.
Under denna period hade jag en kort religiös period när
jag bad till Gud. Mina böner handlade om att jag skulle
få dö innan mina föräldrar.
Ganska snart insåg jag det meningslösa med religionen.
Varför skulle jag sitta där och be till något som aldrig någ-
on någonsin har sett?
Jag kom ihåg när jag bara kände mig dum över att sitta
med händerna i kors och prata med mig själv.
Bättre då att hitta något som kunde fungera.
Sedan dess har jag någon enstaka gång haft cancernoja
men det har då mer handlat om smärta än att dö.
Jag är nu 57 år och vet att jag levt mycket längre än jag
kommer att leva.
Det stör mig inte.
Jag har inga andra ambitioner än att leva någorlunda gott
och hittat former för att leva ett, enligt mina normer, gott
liv.
Möten med människor. läsa bra böcker, kolla bra TV-serier,
lyssna på bra musik, cykla, simma i insjöar, följa debatter
och självklart är mina barn viktiga och mitt barnbarn.
God mat.
Alltså inget märkvärdigt.
Vissa religiösa tycker att detta är hedonism.
Andra religiösa tycker det är nihilism.
De menar att om man inte tror på en Gud hänfaller man åt
att leva i synd och göra hemska handlingar.
Historiskt kan man ju se vilka de är som utfört hemska hand-
lingar och som ägnat sig åt våldtäkter och att knulla smågossar.
De vidrigaste människorna på jorden har ofta lutat sig mot en
Gud.
Så var intresserad av det stora livet men leva väl i det lilla är
väl ungefär vad livet handlar om.
Den lilla stund vi får vara här.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: