leifsjoqvist

2016-04-02
19:22:23

Äntligen
lSå var det dags. Det händer inte så ofta. Terence
Maliick släpper en ny film.
Knight of cup.
Det är Mallicks sjunde film. Med tanke på att Mallick
är född -43 så är han snål med att göra film.
It takes a while of watching the movie before starting to appreciate it. However, the longer you get, the more it starts growing on you.The movie is a reminder not to fall in slumber, but to wake up and see the pearl.
På IMDB hittar jag de orden.
Mallick började med Badlands som är ett socialt drama
om unga som inte passar in och det slutar i elände.
Himmelska dagar handlar om två syskon i 1900-talets början
som söker sig ett nytt och bättre liv och söker genvägar för
att nå dit.
Den tunna röda linjen handlar om ett förband vid Guadalcanal
under andra världskriget. Det är kanske den bästa krigsfilm som
gjorts. I vilket fall den mest filmiska.
The new world handlar om en engelsk koloni i Virginia 1607 och
det kretsar om människovärde, religion och hur kolonialism för-
vrider människosynen.
The Tree of life filmisk i varje ruta. Brå skådisar men ärligt måste
jag säga att jag inte förstod meningen med det hela, om det nu
fanns någon.
To the wonder kanske är filmen som får mig att fundera på om
han tappat det. De  ensamma och sökande människorna kan ges
en bättre chans att skildras än så här.
De fyra första filmerna var mästerverk. De senare inte och om
man läser om Knight of cup känns det inte som Mallick lyfter igen.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: