leifsjoqvist

2016-04-16
22:51:52

Lyssna till din fiende och läsa vad han skriver
Under hela mitt liv har jag alltid dragits till att läsa vad
mina ideologiska fiender skriver. Dels för att det är av
vikt att förstå hur man tänker och resonerar på andra
sidan. Det skapar ett behov att skärpa de egna tankar-
na. Det finns få saker som är mer intellektuellt krympan-
de som att bara bekräfta sin egen position. Det är om man
är vänster motsatsen till Marx. Den dialektiska processen
handlar ju om motsatsernas spel. Tes-antites=syntes.
Jag läser Avpixlat dagligen och även om jag sällan hittar
något där som rubbar min egen position men det är bra att
se att den rasistiska positionen är svag. Mycket svag.
De tvivlande är roligare och intressantare att läsa och lyss-
na till än de tvärsäkre. Sven Lindqvist är ju ett lysande exem-
pel.
På 70-talet fanns en högerextremist som hette Cristoffer Jolin
som var roande i tvärsäkerhet om vänsterns ondska. Hans
handske togs upp av Per Ahlmark som med starkt näringslivs-
stöd skrev böcker som var en konst i citatförfalskning och Pers
arvtager idag är Johan Lundberg som ser vänsterdiktatur i
varje icke liberal tanke.
 
Det handlar alltså om att se fiendens bästa argument mot det egna
uppfattningen om man skall utveckla sig själv och om vi skall se en
utveckling i det stora.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: