leifsjoqvist

2016-04-18
12:01:00

vad definierar att vara människa
I filmen A civil action från 1998 spelar John Travolta
en advokat, Jan Schlichtmann, vilken driver en proc-
ess mot ett företag som förgiftat ett område med far-
ligt  avfall. Detta avfall har gått ut i vattnet så ortsbor
blir sjuka och några dör.
Schlichtmanns advokatbyrå driver en process mot det
stora företaget och byrån måste sälja allt de äger för
att kunna fortsätta processen.
Det går inte så bra så advokaterna på byrån ställs på
gatan( självklart i eftertexterna vinner man målet indirekt
när Miljövårdsnämnden upptäcker fusk hos företaget .
Det är ju en Hollywoodfilm).
I vilket fall så ställs Schlichtmann inför rätta då han inte
kunnat betala sina skulder. Domaren frågar var alla hans
pengar tagit vägen. Schlichtmann kan inte riktigt svara.
Då säger domaren: men var har du alla dina saker som
du skulle ha samlat på dig genom livet. De saker som
definierar vad du är för människa.
Det skulle vara måttstocken på hur vi är som människor:
vad vi samlat på oss!
I min värld är det mina handlingar som skall värdera mitt liv.
Hur mycket gott har jag gjort för andra.
Hur väl har jag interagerat med mina medmänniskor.
Med filmens definition skulle ett fullblodsego som bara
samlat på sig saker genom livet ha levt samma liv bättre
än en annan människa som vigt sitt liv till att utföra goda
gärningar till glädje för andra människor.
Domaren i filmen borde läsa Erich Fromms Att ha eller att vara,
vilken tydligt gör skillnad på de som lever i ett ägande och de
som lever i ett varande.
Det senare är att leva, det tidigare en variant på levande död.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: