leifsjoqvist

2016-04-21
01:48:42

vem får en tyst minut
I Expressen skriver Britta Svensson om Romsons uttalande
om 11/9 och ett möte med en palestinsk grabb som vägrade
delta i de tre(!) tysta minuterna som vi tvingades delta i här
i Sverige.
Några dagar efter 11 september var det tre tysta minuter i Sveriges skolor. Jag stod i en korridor på Angeredsgymnasiet i Göteborg med en arg ung kille av palestinskt ursprung som vägrade delta. Jag sa att jag nyligen flyttat hem från New York och var så rädd för att någon jag tyckte om hade dött. Han tittade storögt på mig. Plötsligt förstod vi varandra.
Jag undrar hur mycket samförstånd det var.
Palestiniern har levt i ockuperat land så länge han kan
minnas.
Han har sett tiotusentals av sina landsmän dödats utan
så mycket som en tyst sekund (oftast tvärsom med hejarop
från väst).
Han kunde mycket väl ha lidit i samförstånd. Han till skill-
nad från Britta Svensson vet vad kollektivt lidande innebär.
Offren för 11/9 fick eftermälen och en hel värld blev upp-
manad till sorg.
Miljoner och åter miljoner har i krigens skugga bara försvunnit
som collateral damage för att stater bevakar sina intressen.
Så om Miljöpartiet värderingar sägs vara obehagliga är det
inget mot Britta Svensson egna imperialistiska värderingar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: