leifsjoqvist

2016-02-20
14:41:24

Bögarnas fel
Fram till 1979 var homosexualitet klassat som sjukdom
i Sverige. Mot slutet av denna styggelse kunde man allt-
så ringa till Försäkringskassan och säga:
-Känner mig lite homosexuell idag så jag stannar hemma.
(vilket också gjordes).
Inom vänstern fanns också betänkligheter vad det gällde
det homosexuella. I en legendarisk artikel i Proletären klass-
ade Frank Baude homosexualitet som en borgerlig sjukdom.
Vilket fick Röda Bögar i Göteborg att måla väggarna i Haga
med parollen: Vi älskar dig Frank!
Så sent som 1998 skriver Jan Myrdal i Skriftställning 18- I de
svarta fanornas tid en närmast homofob text. Där skriver han
om tvestjärtar och låter en portugisisk städerska säga om UD-
tjänstemän på hotellet där de vanligen bodde:
-Det gör mig så glad( När C H Svenstedt blev chef). Jag trodde
 alla höga svenska herrar var sodomiter och pederaster.
Så visst har vänster en grumlig historia när det gäller de homo-
sexuella.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: