leifsjoqvist

2016-02-15
21:55:38

Protagoras sats
-Alla har vi slagits av hur fort det tycks gå. Vi beskriver
den radikaliseringsprocess, i riktning vänster, som gör
att vår huvudperson passerar socialdemokratin under
lördagen och är nere, i säkerhet, i avgrundsvänstern
redan på tisdagen. Det går lika fort i andra riktningen.
Ehnmark/Enqvist skriver om sina pjäser i förordet till
samlingsvolymen för dessa, Protagoras sats, om hur
snabbt förändringar går till. Från höger till vänster till
höger igen. De skriver också:
-Ändå är det här naturligtvis bara yta. Paradigmbytena
försiggår i en liten krets. Man måste komma ihåg att om
de, cirka femhundra personer som kontrollerar mediernas
ljuskägla, den upplysta fläck där det offentliga samtalet
försiggår, eller natas försiggå, att om de byter åsikt det
ser ut som ett ideologiskt jordskred, därför att de har just
detta inflytande över vad andra får se och läsa, och säga.
Men det är inte säkert att det har hänt något alls för det.
Detta var säkert sant 1987 när det skrevs.
Jag tänkte ofta på mitt lilla liv mot de stora skeendena.
Mina föräldrar, min släkt, de jag dagligen umgicks med på
arbeten verkade inte bry sig om det stora livet och skeen-
dena där. Det brydde och pratade om det lilla livet. Det som
alltid är detsamma och som verkar ha en särskild och liten
diskurs.
Men med Internet har något hänt. Detta det lilla livet har fått
ett forum. Nu kan alla visa upp det lilla. Varje liten fördom kan
lyftas till en sanning. De många i det lilla livet byter plats med
de som styr i det stora livet. De små frågorna blir de stora.
Störst av alla är att hata alla blattar.
Det är inget nytt. Sedan historiens begynnelse har man i det
lilla livet känt sig hotas av främlingar. Främlingen hotar det lilla
livet oavsett vilken skepnad han tar. Blatte, bög, flata, intellek-
tuell, jude, same, utvecklingsstörd, mentalt sjukt och annat hot
ar det lilla livet.
I grunden tror jag inte mycket har förändrats. Sverige har haft
sina rasistiska upplopp och tankar sedan sekel tillbaka. Skillna-
den idag är alla de små liven är sammankopplade.
Jönköping 1948
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: