leifsjoqvist

2016-07-23
12:10:18

Verkligheten borde gå före bilden av samma verklighet
Under 70-talet när jag blev politiskt aktiv fick jag göra
en massa val. Det som var svårast att ta till sig var att
man kulle kritisera väst för inskränkningar i yttrande-
friheten eller brott mot de demokratiska fri- och rättig-
heterna.
Å andra sidan skulle man blunda för de övergrepp som
tändigt pågick i de länder som sa sig vara mer eller min-
dre kommunistiska.
Den del av vänsterns som jag tillhörde tyckte att Sovjet
och Östeuropa var diktaturer som rustade för världskrig,
medans vi tyckte Kina var närmast ett drömrike.
Folket finns under den gudalike ledaren.................
 
I konflikter är ju sanningen det första som får stryka på
foten. Propagandan träder in och då finns inte plats för
motbilder.
Idag kan vi se det. Det finns plats för att visa på den isla-
miska hotet men inte lika mycket plats för att visa upp det
högerextrema. Det blir särskilt tydligt i vårat land. Vi har
haft högerextrema individer som mördat folk men det kom-
mer ingen mobilisering mot det högerextrema. Vi har haft
ett attentat från islamister och det var en man som spräng-
de sig själv och ingen kan ju säga annat än att det ständigt
varnas för islamism.
Hur svårt kan det vara att mobilisera mot både islamism och
högerextremism och då särskilt som de bägge rörelserna
har så mycket gemensamt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: