leifsjoqvist

2016-06-18
21:13:07

Bamse har rätt
 
Jag tjänar ungefär vad en LO-arbetare i medel tjänar.
Jag har så jag klarar mig. Jag lever ett enkelt liv utan
bil och en tvåa, jag har inga skulder och mina stora ut-
gifter varje månad är cigaretter och god mat.
Jag skulle lätt klara av en ökning av skatten och skul-
le med glädje delta i att förbättra skola, vård, omsorg
och skap bättre förutsättningar för nyanlända.
Jag märker att de som mest pratar om höga skatter är
sådana som tjänat betydligt mer än vad jag gör.
Det är människor som knappast skulle märka av att skatt-
en höjdes med en tusenlapp per månda.
Så varför allt detta gnäll?
Centerpartiets nyliberaler gör ofta en stor sak att de sänkt
skatten för undersköterskor så de fått några 100-lappar
mer i plånboken varje månad. Vad de inte nämner är att
de som tjänat betydligt mer har fått tusentals kronor i
sina plånböcker.
Dessa sänkningar av skatten syftar till att människor skall
ta privata försäkringar och söka privata skolor för att så
underbygga den statliga makten. det är inte svårt att
lista ut vem som vinner mest på politiken.
Undersköterskan med några hundralappar mer har inte
råd med privata sjukförsäkringar och har inte heller det
nätverk som behövs för att få nytta av alla goda ting i
den privata sektorn.
Sänkta skatter är i första hand till för att öka skillnaderna
mellan fattig och rik och att sedan strukturalisera dessa
skillnader så de blir svåra att ändra.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: