leifsjoqvist

2016-03-01
13:01:36

En bok om sekter
Magnus Utvik gav för något år sedan ut boken Tuktad till frihet.
Den handlar om Hans Scheike och hans kvinnor och hur man
misshandlar och sexuellt utnyttjar småflickor. Det är en märklig
historia. I DN:s recension skrivs samma erfarenhet som jag själv
har: det var väl inte så farligt, Scheike var en kul gubbe som smisk-
de lite på kvinnoskinkor.
Men det var farligt.
Utvik träffar flera kvinnor som var unga flickor på 80-talet. Flickor
som fick tvätta Scheikes kropp och sedan suga av honom. Flickor
som smiskades varje dag och som fick gå i hundkoppel.
Det är vidriga historier som på något sätt hamnat i bakgrunden
för Scheike och hans besynnerliga smiskkvinnor.
Scheike och hans trogna kvinnor dömdes till fängelse så juridiskt
blev det rätt. Media däremot tog inte sitt fulla ansvar och i synner-
het gäller det då alla flickor och kvinnor som for illa hos Scheike.
Utvik gör jämförelser med sin tid i KPS vilket var en albanskkomm-
unistisk grupp med ett hundratal medlemmar i Sverige. Han ser
sektbeteenden där som han jämför med Scheikes sekt. Det må
så vara. Men när han sedan drar ut sin sektliknelse till annan
vänster håller jag inte med. Jag var med i Röd Ungdom under
ett antal år och även om jag idag inte skulle hålla med om det
politiska innehåll som rörelsen hade kände jag mig aldrig bund-
en till innehållet. Jag levde mitt liv utan att vara bunden av rör-
elsen. Jag kände mig aldrig innesluten i en sekt. Vi drev frågor
som gjorde att vi startade både fotbollsklubb och rockklubb. Vi
var med i Göteborgs fredsgrupp. Vi drev frågor om yttrandefrihet
och demokratiska fri- och rättigheter. Nej jag kände mig inte in-
sluten eller påtvingad. För min del fick jag aldrig ihop ekvationen
om att kritisera Sverige och samtidigt säga att utvecklingen var
god i Kina. Gapet mellan verkligheten och vad man sa vara verk-
lighet var för stor. Om vi i Sverige inte fängslades för våra åsikter
hur kunde vi stödja ett land som gjorde just det.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: