leifsjoqvist

2016-03-11
11:03:46

Millenium
Så har jag då läst Lagerkrantz fortsättning på
Stieg Larssons Millenniumserie: Det som inte
dödar oss.
Min tanke är: varför?
David Lagerkrantz kan skriva.
Men varför detta?
Jag läste första boken i serien med stor skep-
sis. Det var lite för mycket snackis för att jag
skulle ta in den med en gång.
Det var bara att vända blad och erkänna att det
var bra litteratur.
De två andra böckerna i serien lyssnade jag på
genom Reine Brynolfsson. Det var långa natt-
vandringar och skivbyten för att höra klart.
Så lätt det var att hata Zalachenko, Ronald Nieder-
man och i synnerhet Dr Peter Teleborian.
Larssons persongalleri var hans.
Jag läste Lagerkrantz och tänkte på Jurtjyrkyrkogården
av Stephen King.
Om mannen som uppsöker en kyrkogård och genom
besvärjelser återuppväcker sin son. Han vill ju så gär-
na ha tillbaka honom. Men det som kommer tillbaka
är något helt annat än den son han hade i livet.
Så jag känner tomhet inför Millenium 4.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: