leifsjoqvist

2016-05-16
23:55:09

Musiken har ingen betydelse?
Igenom decennierna har frågan dykt upp gång på
gång: vilken betydelse har musik för rent konkreta
aktioner?
På 70-talet fanns ju de som menade att proggmusiken
uppmanade till revolutionen och skapade usla samhälls-
medborgare och åter andra att det uppmanade till terro-
rism.
Från andra hållet kom att ingen gör något bara för att
man lyssnar på lite musik till de som menade att musik-
en var en bar sätt att mobilisera massorna.
Under 80-talet var det hårdrocken som stod i fokus. Om
man lyssnade på hårdrock blev man satanist och/eller
skolmassmördare. Det påstods att om man lyssnade till
vissa bands skivor baklänges dök det upp uppmaningar
till satanism.
Åter fanns det då de som ansåg att hårdrocken var vid-
rig och borde förbjudas medans de som lyssnade till den
ansåg att den inte hade annan betydelse än njutning och
tvärsom gjorde människor lugnare.
I mordrättegången efter morden på baren vid Friskväders-
torget har nu polisen slängt in lite Raptexter och tycks mena
att dessa texter skapat en del av det våld vi ser i de svenska
förorterna. De som själva spelar Rap menar att detta är skratt-
retande.
Så vilken betydelse har musiken och texterna?
Jag går till mig själv. Om jag lyssnar till hårdrock hemma kan
pulsen gå upp och jag kan tänka hatiska tankar, men det är
inte musiken som skapar dem utan förstärker dem.
Om jag cyklar med iron Maiden i lurarna och en idiotbilist kom-
mer för nära brister det snabbare för mig än om jag inte har mus-
ik i öronen(eller om jag skulle lyssna till Mike Oldfield) och jag
kan göra fula gester till bilisten.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: