leifsjoqvist

2016-09-13
13:19:29

Past, present and future
I 1984 förhörs Winston Smith vilken har kommit att tvivla på
systemet att förhörsledaren O´Brien. den senare vill att vi ba-
ra skall leva i nuet. Historien och framtiden är inte väsentliga.
Ju mindre vi tänker och bara flyter med ju bättre och konflikt-
friare kommer vi att leva.
När jag som ung letade efter meningen med livet ville jag ha
stormande förändringar. Jag ville rasera det gamla och ersätta
det med något nytt och vackrare. Revolutionen tycktes själv-
klar. det var inte en fråga om den skulle komma utan när. det
fanns ju ett vetenskapligt stöd för den tanken i marxismen-leni-
nismen: revolutionen kommer för att den kommer. Kapitalismen
finns för att gå under.
Jag stördes av den deterministiska tanken.
Varför skall jag göra något om revolutionen kommer i vilket fall
oavsett vad vi gör eller inte?
Det var ju tanken på något helt annorlunda som formade mig likt
så många unga finns ju inte vardagen eller för den delen ålder-
domen eller döden med i ekvationen.
När jag sedan fick barn och min värld blev lite mindre men å
andra sidan mer krävande och intensiv blev frågorna annor-
luna och fler.
Vad skulle i mitt liv förändras av en revolution?
Jag skulle efter densamma ändå ha samma familj att vara i
och samma problem att hantera.
Livet förändras och tankarna med detta.
När jag var ung fanns först den stora vänstervågen med all
dess yviga romantik och det var svårt att inte dras med. När
sedan de stora vänsterprojekten i världen visade sig vara allt
annat än lyckoriken dog romantiken. Det var ju inte fångläger,
övervakning och krig vi ville ha.
Den stora nyliberala vågen var jag ju inte del av.
Idag när den en nygammal och solkig nationalistisk, etnisk,
nostalgisk högervåg drabbar oss känns det som om klockan
vridits tillbaka till 20-talet. Tiden då fascismen såg dagens
ljus.
Så nu som äldre man är jag pragmatiker.
Jag tror inte på några lyckoriken.
idag står kampen defensivt att försvara de grundläggande
humanistiska rättigheterna som de stora revolutionerna i
huvudsak den franska kämpade till sig.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: