leifsjoqvist

2016-09-18
09:15:11

Vem skall vara rädd?
Jag har bott i Backa Röd sedan 1999. Det är i
många delar en typisk förort men den skillnaden
att SD ändå samlade 10% här senaste valet.
Backa Röd har i Expressen, 2011, utsetts till
landets farligaste förort.
Det som jag har upplevt direkt är  när unga rullade
ut bilar på Litteraturgatan och tände på. Det
gick inte att undvika.
Jag såg när polisen skickade in kravalltrupper
på Selmas Torg och den gången var jag mer rädd
för poliserna, vilka var rädda, än för de unga i Backa.
2005 hade vi ett bråk vid Backavallen när åskådare
överföll motståndare efter matchen och vi vuxna
fick gå emellan.
Året 20111 när Backa BK efter en träning på Backa-
vallen uppstod en konflikt på väg från Backavallen.
jag såg att det var något men inte mer. När jag sedan
pratade med en fältis berättade han att någon viftat
med en luftpistol och att det var oro bland killarna.
Men det blev inget mer. Då.
Men annars under alla år har jag aldrig sett ett slagsmål
eller ett vapen.
Jag har sett klungor av unga män varav jag känner de
flesta och därför inte känner det minsta hot.
Det är som F D Roosevelt sa att det är rädslan i sig själv
vi skall vara rädd för.
Rädda människor ropar efter trygghet.
Rädda människor ropar efter polis och repression.
Det mest obehagliga jag upplevt här är när det sprang omkring
kravalltrupper i området. Jag upplevde kuppen i Turkiet 1980
på plats och jag fick tillbaka den obehagskänslan när fullt ut-
rustade poliser sprang omkring nedanför min balkong.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: