leifsjoqvist

2017-04-16
02:28:00

Gamla kåkar
P4 Dokumentär sänder om  kvarteret Utsikten i Stockholm.
När jag hör om gamla lägenheter som inte moderniserats
utan är som de än gång var,  när folk intervjuas och berättar
om sitt boende tänker jag på mina egna lägenheter på Olje-
kvarnsgatan, Kommendörsgatan, Olskroksgatan och mina
första tretton år i livet på Lilla Redbergsgatan 1.
Bildresultat för olskroken
I den sistnämnda hade vi toalett inne men inget varmvatten.
I de bägge rummen fanns kakelugn. Entredörren hade två
glas i den övre delen.
I Majorna var det dass på gården.
I Olskroken var dasset på svalen.
Alla lägenheterna hade stuckaturer i taken.
När de berättar om masoniteskivor istället för glasrutor i
uppgångarna var det så jag hade det på Kommnedörsgatan.
När de berättar till kufar till grannar så känner också igen det.
Jag saknar det.
När man blir äldre blir minnen viktiga.
Det blir då lite tragiskt att man inte kan besöka de platser man
en gång levt på. När husen rivs och det byggs nytt tar man ock-
så bort delar av människors liv.
I en lägenhet spelas Fläsket brinner och också det minns jag från
ett Scotch C90 Band med the best of låtar.
Så mycket revs i Göteborg på 70-talet och med det försvann en
del av stadens själ.
Bildresultat för kommendörsgatan göteborg
 
Bildresultat för ockupation av mullvaden
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: