leifsjoqvist

2017-08-02
13:55:00

Nostalgi
Igår efter att ha badat i Härlanda Tjärn cyklade jag runt i de miljöer som formade mina femton första
år i livet. I Bagargårdsskolan hade jag trä- och textilslöjd på mellanstadiet. Det slutade inte så bra. Vi
låste in vår lärare i en materialskåp och stack. Det blev lite samtal efter det.
I Ånässkolan gick jag varje tisdag i lågstadiet för att få tvagning med milt våld.
Vi som bodde i lägenheter utan dusch fick denna möjlighet. Vi gick in i samlad
trupp i badavdelningen på skolan, en fantastisk marmorklädd bassäng med ut-
smyckningar runt om, där fick vi grabbar ställa oss i var sitt badkar och sedan
skrubba varandra med rotborstar. Om vi skrubbade för dåligt fick vi hjälp av bad-
tanterna som inte var milda i sin hantering. Belöningen var sedan att få bada och
simma i bassängen. Senare hade vi träslöjd här och det var något annat än den
snälla magistern i Bagargårdsskolan. Här hade vi Trä-Hitler och han använde sina
plank till annat än att bygga saker med och var man inte på sin vakt small det i bak-
huvudet. Intressant är att när man googlar på Trä-Hitler visar det sig att landet har
haft en massa Trä-Hitler oberoende av varandra.
I biologi hade vi när jag sedan kom till högstadiet här en man som vi kallade Chico. En
liten äcklig gubbe som var rasbiolog. Hans rasism var oförblommerad. När han inför he-
la klassen skällde på vårat andra icke-etniskt svenska inslag, Dragiza, skrek han; sluta
upp med dom där jävla degosfasonerna!
Redbergsskolan  var den stora lekplatsen för mig som barn. Här spelade vi alla sorters
bollspel och lekte gömme. Skolan hade vaktmästare som bodde i skolan trodde han var
förmer än andra. Livet som barn handlade mycket om att sätta käppar i hjulet på den man-
nen. Vid stenbordet tjuvrökte jag första gången som 12-åring. Vi hade köpt en liten gul
Commerce för 2:90 och rökte som bara den tills paketet var slut. Rakt ner på bilden var
jag med om min första sittstrejk. Vi gick i sjätte klass och ville ha längre rast. När fröknarna
bad oss buade vi bara. När tillsynslärare Winberg kom med sin barska stämma tävlade vi
om att komma först upp i klassrummet.
Här fanns en grusplan som vi inte använde särskilt ofta. Vi var på Ånäsfältet eller ännu hellre
i Gubberoparken. Men här spelade Olskrokens Fotbollsklubb som endast var verksamma under ett år,
1906.[29] De tränade på Redbergsparkens sandplan och spelade fem matcher.
 
I backarna i Redbergsparken åkte vi slalom och störtlopp på vintrarna och i andra delen
hade vi ett hopp. När vi blev äldre var det här vi debuterade med cigg, sprit, brass och
brudar.
Skötte man sig inte åkte man in i finkan. Polishuset var en central del av våran stadsdel. Sedan
många år är det Studiefrämjandet som finns i lokalerna.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: