leifsjoqvist

2017-08-31
13:43:01

Ytterligare en tidning läggs ner
Under 70-talet uppstod en flora av mer eller mindre radikala
tidningar. Under 80-talet hade jag ett 40-tal prenumerationer
på tidningar och tidskrifter och jag skulle påstå att jag fick en
bredare kunskap på denna läsning än vad man får idag med
nätläsning. Det tryckta ordet och pappret skapade ju ett rum
där man gick in och stannade fokuserat över tid. Jag läste
artikel för artikel och tog in på ett helt annat sätt än när jag
skummar nätartiklar.
Bildresultat för bild och bubbla
De var med stor glädje och nyfikenhet jag mottog rasslet i brev-
lådan och veckans, månadens eller kvartalets utgåva.
Idag är de flesta tidningar borta men några lever kvar.
Fib/kulturfront som jag läst i 45 år finns kvar men är en skugga
blott av sin storhetstid på 70-talet.
ETC finns ju i massa former men jag läser inte längre papperstid-
ningen.
Tempus finns kvar och den har gått helt under min radar sedan jag
slutade prenumerera under 80-talets slut.
Bildresultat för arbetaren
Clarte finns kvar även om utgivningen är ojämn och så också innehållet.
I mitt förråd som jag besöker ibland har jag många av tidningarna som
gått i graven men som betydde mycket för min egen utveckling. De var
i mycket min skola för livet:
Förr och Nu, Bokbox, Zenit, Häften för kritiska studier, Gnistan, Marxistiskt
forum, 299, Sju dagar, Folkets historia och några till.
Igår kom sista numret av Arena som under senare år skärpt upp sig betydligt
och skrivit bra om radikala tankar i modern tid. De är inte bra att den nu bara
blir en nätutgåva.
Bildresultat för arena tidning
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: