leifsjoqvist

2017-02-10
14:47:19

Auktoritet
I AB skrivs om en lärarvikarie som leder ut en elev som
inte sköter sig på lektionen. Eleven har gått omkring och
vägrat lyssna på vikarien, ja ,eleven har gått bakom vikar-
ien i ett uppenbart syfte att förlöjliga densamma.
Hur svara då skolan på detta. Jo, man avslutar samarbetet
med vikarien.
Eleven i fråga vinner alltså kampen mot vikarien och vad ger
det för signaler till både eleven och de andra eleverna?
Skolan menar att vikarien skulle hämtat en annan lärare för
att lösa konflikten. En berättigad fråga är då hur man skulle
gjort efter att det hade hänt. Tror skolan att eleverna skulle
sluta testa vikarien? Situationen för vikarien hade självklart
blivit helt ohållbart.
Image result for pupil vs teacher
Det är samma när skolor polisanmäler. I många fall är det för
skitsaker och man undergräver bara sin egen auktoritet.
Vuxna måste vara vuxna och visa det för barn.
Man måste kunna ta konflikter oavsett hur jobbiga dessa kan
vara. Det är skolans uppgift. Det är också skolans uppgift att
se till att man har personal som klarar av att fullfölja den upp-
giften. Det är samhällets uppgift att skolan får de resurser att
de kan fullfölja det uppdraget.
Image result for pupil vs teacher
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: