leifsjoqvist

2017-02-17
13:16:44

den barnslige
Igår var jag till Kåkens bibliotek, gamla Härlanda fängelse, för
att lämna in en ljudbok för morsan. Bibliotikarien som tog emot
var så vacker. Det sa bara pang. Som en gammal man inser
jag mina begränsningar och fylldes bara av glädje att det hän-
de något i min annars ganska sega kropp och emellanåt ännu
segare hjärna.
När jag lämnat in boken funderade jag på hur jag skulle kunna
förlänga denna stund. Så såg jag hur man sålde ut årgångar av
tidskrifter. Hela årgångar för 10kr. Jag fann hela förra årets ut-
givning av Tempus. jag visste inte ens att den fortfarande gavs
ut. Jag prenumererade flera år på 80-talet när den kom ut i
kvällstidningsformat. Då och nu har tidningen samarbete med
flera stora internationella tidningar där Tempus översätter direkt.
Image result for tempus tidning
Märkligt att den överlevt. I vilket fall fick jag en anledning att gå
tillbaka till disken och ett möte till med bibliotikarien. Det blev ett
besök till när jag också köpte förra årets utgivning av Ord&Bild
för en tia. Så övervägde jag att köpa Schack eller Heminredning
men det kändes lite väl fjantigt.
Trevligt var det i alla fall att träffa på en vacker kvinna som satte
känslorna i svall. Emotionella fantomsmärtor är gott nog när man
kommit upp i min ålder.
Image result for ord och bild
En riktig klassiker bland svenska tidskrifter
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: