leifsjoqvist

2017-01-05
11:06:04

Fri vilja
Fördelen med att gå i ide några veckor är att jag funderar
på sådant som jag annars aldrig har tid med. Fri vilja eller
determinism är en sådan fråga jag funderar på.
Jag kommer inte fram till något svar men tänker att oavsett
om det finns en fri vilja eller inte är det bästa att vi utgår
från att det finns. För om vi inte anses ha en fri vilja kan
varje ond handling vi utför försvaras av att den var förut-
bestämd och att vi bara gjorde vad som redan var bestämt
att vi skulle göra. Det är som exemplet med en ung man
som misshandlade en annan man. Den unge mannen som
var diagnosticerad som ADHD svarade på varför han gjort
sin handling: Jag är min diagnos.
Jag minns en diskussion en gång för många somrar sedan
jag hade om historisk determinism. Jag hade läst om hur det
på franska landsbygden på 1500-talet blev en återgång till
små egna kvarnar istället för de stora som ägdes av ett fåtal.
Det var en slags privat kamp mot det större offentliga och där
det lilla privata visade sig vara mer produktivt. Jag hävdade
vidare att man kunde tänka sig en tillbakagång från ett ekono-
miskt samhällssystem till ett annat, exempelvis vid ett stort krig,
detta var tiden då många såg ett atomkrig möjligt. Jag fick då
bara till svar att den ekonomiska utvecklingen var deterministisk
såsom Marx beskrivit den. Mannen som sa detta var så övertygad
om sin uppfattning att han inte ens kunde tänka sig att diskutera.
han menade att det var som att diskutera huruvida jorden var
platt eller inte.
Detta var och är ett huvudbry för mig. Om samhällets utveckling
oavsett vad vi säger eller gör går mot ett kommunistiskt dito ,var-
för då överhuvudtaget spilla energi på att göra något, det som kom-
mer, kommer ju att göra så oavsett vad jag gör eller inte gör.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: