leifsjoqvist

2017-01-02
03:44:54

Mentalt missbruk
När jag är trött, deppig eller i största allmänhet inte
vill tänka eller grubbla drar jag iväg en TV-serie. Jag
har då inte särskilt stora krav. jag vill bara att den någ-
orlunda hänger ihop och att de logiska luckorna inte
är allt för påfallande.
Image result for scorpions tv
Jag har sett serier som Scorpions som de flesta skulle
anse vara usel man den gjorde gott. Det är inte för myck-
et porrvåld som i Banshee vilken är avskyvärd.
Oftast är de engelska serierna välgjorda och fyller ett
högre krav än jag har och då blir det ju bara bättre. Broad-
church; Marcella, Paranoid eller den eminenta Line of
duty är exempel på dessa välgjorda serier.
Related image
...också bra.
Så igår började jag se Notorius en ny amerikansk serie
om ett TV.bolag och dess VD som samarbetar med en
kändisadvokat. Jag hade en föreställning att jag skulle
få se något i stil med Newsroom som var riktigt bra om
en nyhetskanal. Intrigerna och spelet med nyheter och
inte minst ägandet och de problem som uppstod gjorde
den serien mycket sevärd. Inget av det finns i Notorius.
Det är skit om skit spelat av skit. Utan att veta allt om
amerikanska nyhetskanaler så tvivlar jag på att ens FOX
skulle under pågående intervju spela upp ett hemligt in-
spelat samlag där den intervjuade är otrogen med sin
dotters pojkvän. Det är nivån på serien.
Image result for notorious tv
Så i kväll kollade jag på filmen Spotlight. Den handlar om
en redaktion på Boston Globe som är grävande. De komm-
er över några fall med våldtagna barn och snabbt ser en
koppling till katolska kyrkan. Sedan får vi följa hur de jobb-
ar för att gräva upp en byk som ingen trodde fanns. Från
några få till 249 präster som våldtagit över 1000 barn. Det
är en välgjord film, med goda skådisar och som ganska sak-
ta bygger en story som jag efteråt inte kan släppa. I efter-
texterna som bara rullar på kan man läsa på alla de ställen
där sedan anmälningar gjorts. Det är små namn och många
sidor. En sentens finns i filmen. Ingen visste, men alla borde
ha vetat och de få som visste ville inte att det skulle komma
fram. Vem ville riksera att dra hedervärda människor i sam-
hället i  smutsen för att rentvå barn från enkla och direkt usla
hemförhållande. vad skulle the greater good tjäna på det?
Skakande och oerhört bra film.
Image result for spotlight
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: