leifsjoqvist

2017-07-02
01:38:13

samtal med morsan
Jag pratar dessa dagar med morsan om gamla tider.
Vi pratar om gården där jag växte upp där vi hade in-
gång från Lilla Redbergsgatan och de på andra sidan
gården som bodde i de finare lägenheterna hade ingång
från Redbergsvägen. På våran sida fanns bara ettor och
tvåor. På andra sidan fanns större lägenheter med balkong
och badrum. De hade i vissa fall två ingångar som var plan-
erade för att tjänstefolk skulle kunna gå in där. De var två
världar på en gård i det svenska folkhemmet.
Vi pratar om män som sällan respekterade sina kvinnor.
Morsan berättar om gubben Göthberg som kom upp till hen-
ne och gormade och skällde över mig. Morsan var höggravid
med min syster. han beskyllde mig för att ha ryckt loss ett
räcke i trappan ner till utgången mot Redbergsvägen vilket
hade fått till konsekvens att hans fru ramlat och brutit armen.
Morsan var chockad. Jag var tre år. Tidigare hade han beskyllt
mig för att ha slagit sönder en ruta till tvättstugan, men när
morsan gick dit fanns inget söndrigt fönster.
Bildresultat för Lilla redbergsgatan 1
Alla mina ungdoms kvarter revs
 
Hon gick då upp till hans fru. Hon beklagade sig och sa att han
inte visste vad han gjorde och att hon aldrig hade anklagat mig
för någonting. När de står där hör de hur dörren öppnas och han
är på väg in genom ingången några trappor ned. Hans fru blir
rädd och säger till morsan att gå upp mot vinden så att gubben
inte får syn på henne. Kvinnan är livrädd. Så morsan tog sig
upp med sin stora mage och tog skydd.
Där slutade vi att prata denna dag. Efteråt kommer en massa frågor.
men det får jag ta en annan gång.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: